torsdag 18 juli 2013

Sommaren

Nu är det sommar på riktigt. Jag älskar sommaren väldigt mycket, för mycket. Sommaren och jag har ett destruktivt förhållande. Jag är allergisk mot pollen, vissa dagar kan jag inte vara utomhus alls. Med vissa dagar menar jag största delarna av juni och juli. Jag har väldigt ljus hy och blir väldigt sällan brun, jag kan uppnå en viss nyans av beige men oftast blir jag bara röd och sedan återgår jag till min vanliga blåvita hy. Ovanpå detta har jag även munsår, eller munherpes som det så fint kallas. Detta innebär att mina läppar svullnar upp ordentligt, sedan får jag blåsor som spricker och torkar i omgångar under ett par dagar. Jag kan inte andas ordentligt, inte äta eller dricka ordentligt och det kliar och svider hela tiden. Till slut så ömsar jag hud i omgångar innan det tillslut återgår till det normala. Detta kan ta upp till två veckor, minst en.  Detta får jag varenda gång det är varmt ute och jag sitter i solen (i minst 20 min) på sommaren.
Sommaren gillar verkligen, verkligen inte mig.

Sommaren är också antifeministernas högsäsong. Polischefer uttalar sig om att våldtäkterna ökar eftersom människor (läs kvinnor) har mindre kläder på sig och är ute mer. Festivaler som inleds med ett par anmälningar om våldtäkt och misshandel beskrivs som "lite stökiga". Kvinnor beskrivs som lesbiska för att de utövar sport samtidigt som de är bär sport-bh och har kort hår. En komiker uttalar sig om vad alla killar tycker och skriker sedan att feministerna måste kunna ta ett skämt samt överreagerar men går sedan ut till Aftonbladet och säger att hen gjorde det för att provocera.
Hela debatten om kroppshår och storlekar drar igång på nytt. Internet svämmar över av bilder med tjejer i "alla storlekar" (alla snygga, retuscherade till oigenkännlighet och helt hårlösa förutom på huvudet) med texter där det står alla kroppar är vackra/alla kvinnor är vackra/skönhet är inte en siffra etc i alla jävla oändlighet. För en kvinnas kropps primära funktion är att se vacker ut i betraktarens ögon så klart. Inte en cellulit så långt ögat kan nå, inte en bristning och alla med otroligt långt svallande hår och massvis av smink.  

Själv står jag på ett lager, jag går upp klockan 5 varje morgon och sedan står jag i 8 timmar vid en maskin. Jag är smutsig och svettig mest hela tiden. Jag har på mig bylsiga bekväma kläder och det är inte speciellt varmt inne på min arbetsplats. Jag sträcklyssnar på gamla avsnitt av Tankesmedjan som blir det mest intellektuellt stimulerande "samtalet" jag har haft på flera veckor. På kvällen kanske jag åker ut till stallet eller sitter hemma vid min dator.
Jag älskar sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar