onsdag 26 februari 2014

Blodigt allvar

Triggervarning för blod och mens.

Mens är ett ämne som väldigt många gärna undviker att prata om, många tycker att det är äckligt trots att det bara är blod. När du växer upp och får mens får du ofta höra kommentarer som "Jag litar inte på något som blöder i en vecka och inte dör" eller alla otaliga skämt med kombinationen pms och choklad.
När du pratar om mens med ickemensare får du ibland höra "Men fan va äckligt, hur skulle du känna om jag satt här och pratade om mitt bajs?" eller "Jag tycker inte att det är äckligt, jag vill bara inte prata om det".
Den sista kommentaren skulle vara helt okej om det vore så att den allmänna uppfattningen var neutral gentemot mens. Men nu är den tyvärr inte det.
Det är inte heller jämförbar med bajs då mensare (idag delar vi upp människor i mensare och ickemensare) också bajsar. Om vi nu nödvändigtvis ska jämföra det med någon annan kroppsvätska så får det väl bli sperma*. En vätska som länge har symboliserat liv och framför allt manlighet medan mens i alla tider har ansetts vara orent (tack så mycket bibeln).

Jag kräver inte att ni ska älska mens eller dyrka det. Jag vill bara att vi ska ha en gemensam förståelse om att mensen bara finns där, det är ingenting som vi kan göra något åt. Det är inte roligt, det är inte äckligt, den bara är där. Ca en vecka varje månad. Vissa har ont, andra inte, vissa blöder mycket och andra nästan inget alls. Det är inte speciellt roligt och det blir inte roligare för att vissa människor pratar om mens (vanligtvis ickemensare) som om det vore det äckligaste och vidrigaste som finns.

Jag pratar om min mens med mina vänner, jag skämtar om hur mycket jag blöder, att jag ibland sitter och gråter framför bilder på kaninungar på grund av humörsvängningar och att jag ibland står i 20 minuter och försöker lista ut skillnaden mellan de 100 olika sorters bindor som finns i affären. Jag tycker att det är kul när de sätter choklad bredvid tampongerna på Ica Maxi men det betyder INTE att du får säga "Har du pms eller?" varje gång en mensare är arg, ledsen eller sur, oavsett om det är ett skämt eller inte.
När du kan läsa en "pinsam" historia om hur en mensare blödde igenom, tappade tamponger på golvet eller var tvungen att köpa extrastora bindor i affären när en snygg person stod där och bara känner förvirring för vad den historien har med ordet "pinsamt" att göra, först då får du dra skämt.    

Än så länge är det inte okej, det är inte okej att mensare som har haft mens i 20 år fortfarande tycker att det är pinsamt. Det är inte okej att håna en mensare för att denne har mens. Jag vill uppmana alla mensare till att prata om den med era när och kära. Dra skämt, klaga, berätta, ställ frågor och svara på frågor**. Känn ingen skam för den. Det är något som händer tills det inte händer och så är det med det.

*Som egentligen inte heller är korrekt eftersom det även finns vaginal ejakulation, men rent innehållsmässigt är det väl det närmaste vi kan komma (haha!).

**Men respektera naturligtvis att det finns människor som mår dåligt av blod eller har hemofobi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar