onsdag 12 februari 2014

Ovälkommen kontakt

Kickan Wicksell skrev ett inlägg om hur män gjorde henne till någonting som hon inte ville vara. Dock handlade det inte om vilka män som helst utan om män som tar oombedd kontakt i offentliga situationer och sedan vägrar ge upp innan de har fått ut vad de ville av samtalet. Det kan vara bara ett trevligt samtal, ett telefonnummer, ett ligg, hångel eller kanske någonting annat. Det enda sättet som hon kunde få dem att gå därifrån var ofta att bli otrevlig, uppvisa ett aggressivt beteende eller undvika allting som kan ses som en invit till kontakt.
Många gånger ville hon kanske prata men vågade inte eftersom vissa tar det som en invit till något slags förhållande som hon inte är intresserad av.

I kommentarsfältet under var det många som inte  höll med henne, som gärna ville ta kontakt eller som ofta tog kontakt på ett trevligt sätt. Men sedan finns det också de som anser att detta är ett lyxproblem - att hon i själva verket är privilegierad som får kontakt, önskad eller icke.







Nu tänker jag utgå ifrån mig själv och inte från det Kickan har skrivit. 
Jag är i grunden en ganska osocial person (utanför mitt arbete) som sällan pratar med människor som jag inte känner speciellt väl. Jag bär väldigt ofta hörlurar och stirrar ner i marken för att jag inte vill att någon ska ta kontakt med mig! Ofta går mitt budskap fram.
Många har samma strategi som mig, de läser böcker, lyssnar på musik eller tittar ut genom fönstret för att slippa bli kontaktade. Dock har det inte alltid önskad effekt.
Det är inte ett lyxproblem eller ett privilegium att ständigt få sitt personliga utrymme invaderat trots att en inte vill. Det är inte heller vårt ansvar att ta hand om alla snälla killar som bara vill få kontakt med någon men inte vågar. Det handlar inte alltid om att kvinnor ibland avvisar killar som eftersom de kan ses som potentiella rövhål eller våldtäktsmän. Ibland vill kvinnor bara inte bli kontaktade! Kvinnor är inte allmängods till för din personliga underhållning bara för att de befinner sig i närheten av dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar