måndag 11 november 2013

Sjuka ideal

Idag hittade jag den här krönikan av Karl-Johan Karlsson. Jag tänkte att jag skulle skriva lite om den eftersom jag inte riktigt håller med.

"Som politisk reporter har jag ägnat mig åt att bevaka förtroendevalda, inte fashionistor."
Du går ut starkt med en lite mästrande ton ser jag. Fashionistor är ett ord som oftast används av män om kvinnor som ägnar sig åt mode och shopping. Men i din krönika skriver du om unga kvinnor i allmänhet, inte så mycket om bloggare. Så är alla unga fashionistor? Eller är det bara unga kvinnor som har ätstörningar?

"Men det behövs nog en åsikt från läktaren som kan blandas ut med de sjuka värderingar som råder bland unga kvinnor. Dessutom borde fler killar lufta sin syn på kvinnoidealet. Debatten tycks nämligen föras av nästan uteslutande kvinnor. Männen lyser med sin frånvaro."
Du tycker alltså att MÄNNEN borde lufta sina åsikter om hur de tycker att kvinnor borde vara? Vilket ideal som de anser att kvinnor borde fasas in i.
Nej, jag kan säga till dig vad vi behöver. Vi behöver fler killar som bara håller käften, som inte ständigt anser att en tjej som passar in på just deras fetish är den dröm som alla tjejer borde sträva efter. Vad vi behöver är en värld utan ideal och utan ett utseende att sträva efter. Att du går och säger till en tjej som är ätstörd att hon inte passar in i ditt ideal för hur en tjej ska se ut hjälper inte henne.

"Och unga kvinnor är extremt lättpåverkade. De tuggar i sig idealet med hull (nja) och hår. Klart att de flesta unga killar vill ha sexpack och väldefinierade bröstmuskler, men bara ett fåtal grabbar ägnar halva sin vakna tid åt att försöka se ut som en manlig supermodell."
Unga tjejer är extremt lättpåverkade? Du fattar uppenbarligen inte vad det är du har givit dig in på? Unga tjejer är inte extremt lättpåverkade, de har blivit matade med hur söta och gulliga och fina de är i hela sitt liv. Vart jag än har tittat i samhället har det alltid försökt säga till mig hur jag ska se ut. När jag var 7 år insåg jag att kläder helt enkelt inte syddes för min kroppsform. Ingenting satt lika bra på mig som det gjorde på mina smalare vänner. Jag går in i klädbutiker och ser ingenting som är sytt för mig.
I alla tidningar, på alla hemsidor och i alla forum står det att godis, glass och chips är något syndigt som man kan unna sig efter att ha tränat eller presterat. All mat som inte är sallad är syndig, allting är fel, du får inte äta potatis, ris, pasta, bröd, ost, grädde, flingor, smör eller någonting som har kolhydrater/fett i sig.
Men jag antar att det bara var jag som var lättpåverkad.

"Frågan är för vem de bantar. Inte kan det vara för männens skull. Jag behöver ingen stor undersökning för att slå fast att nästan inga killar vill ha flickor på 1,80 som knappt passerar 40-sträcket på vågen. Forskning har visat att män snarare gillar smala midjor kombinerat med breda höfter, med andra ord kurviga tjejer."
Jamen dåså. Killar vill inte ha tjejer på 1,80 (lycka till tjejer på 1,80 jag vet inte hur ni ska krympa på längden men ni kommer nog på något sätt) som är smala. De vill ha tjejer som är smala med breda höfter. För breda höfter är också något som man kan tänka fram, vem har inte ett par breda höfter liggandes som bara skräpar ner? Du la dem antagligen på samma ställe som du la din smala midja.


1 kommentar:

  1. Jag håller med till 100 %! Alla dessa förmanande "Sluta banta nu brudar för vi killar gillar minsann kurviga tjejer! Med smala midjor och stuns i tuttar och gump!"-berättelser är bara uttryck för andra ideal som också är svåra att uppfylla. Dessutom vore det kanske bra om män kom på att allt inte handlar om dem jämt och att allt tjejer gör inte handlar om vad killar ska tycka om det.

    SvaraRadera