fredag 17 januari 2014

Fittstim - min kamp

Jag såg, precis som många andra, Fittstim - Min kamp med Belinda Olsson igår.
Jag har naturligtvis lite spontana reaktioner på programmet och på det stora hela tycker jag att det var dåligt. Rakt igenom värdelöst. Ibland kom det upp möjligheter till frågeställningar och problemformuleringar som skulle kunnat vara intressanta men de bara sopades bort för att få plats med ytterligare en scen där Belinda står och ser nervös ut. Jag vet inte speciellt mycket om henne men efter det här programmet så känns det som om hon inte gillar feminism speciellt mycket.
Hon använde retorik som ofta används av feministkritiker, hon var inte speciellt påläst och förminskade många av de frågor som det kämpas mest för idag. Hon betedde sig som om "hen" var en ickefråga för privilegierade södermalmshipsters och hon hänvisade inte en enda gång till det tredje könet.

I början av programmet träffar hon en aktivist som var med och kämpade för att ett badhus i Skåne skulle tillåta kvinnor att bada topless. Aktivisterna hade varit på badhuset, badat topless och "tumult" hade utbrutit.
"Ja det uppstod en hotfull situation när kvinnorna badade utan överdel. Många män började följa efter dem så därför var de tvungna att skyla sig över brösten" säger den receptionist som Olsson talar med i programmet. Paus. Inget mer, ingen frågeställning, ingen analys. Olsson går vidare.
Här någonstans började både jag och mamma skrika åt tvn, skrika att varför i helvete sparkade ingen ut människorna som utgjorde hotet istället för att försöka få de som blir hotade att skyla sina kroppar. För programmet ställer inte den frågan.

Dagens feminism är till för alla. Är det kanske därför Olsson inte känner sig inkluderad? När jag hör ordet feminist tänker inte jag på kvinnokamp, jag tänker på jämställdhet mellan alla kön. Inte bara kvinnor och män, alla kön. Det är en bra sak att feminismen idag är spretigare än någonsin, för då kan alla få plats. Det är bra att det ständigt debatteras, det innebär att vi tar oss framåt. Alltså det motsatta hållet som Belinda Olsson gått åt.

Obs! Jag kommer inte ihåg det exakta citatet från receptionisten, därför citerade jag som jag kom ihåg det. Så fort jag får tid ska jag se om programmet och citera korrekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar