torsdag 9 januari 2014

Morgonstund

Jag går för tillfället i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd/aktivitet där jag får hjälp med att söka jobb. Till min stora förvåning är den faktiskt helt okej.
Idag hade vi en föreläsning om konflikthantering och föreläsaren tog som exempel konflikter inom relationer. En kille i gruppen säger då "konflikter i relationer uppstår på grund av att det kvinnliga könet fattar ingenting". Tystnad. Jag tänker på alla som ständigt tjatar om att feminismen har gått för långt.
Den första spontana tanken blir förstås när började mitt underliv ha en uppfattningsförmåga? Missade jag någonting viktigt på biologilektionerna? Är det så att det manliga könet har en alldeles egen liten hjärna med en egen uppfattningsförmåga? Är det därför vissa människor hävdar att våldtäkt är en naturlig drift för män?
Eller är det bara så att mannen i fråga tycker att kvinnor som grupp är dumma i huvudet? I så fall, varför har personen i fråga inte gått i celibat alternativt konverterat till homosexualitet? Då kanske ni vill invända att det inte går att välja sin sexualitet, men om en person har en så sexistisk och ignorant syn på det kvinnliga könet så tror jag nog att de tror att sexualitet är ett val också.

Bonuspoäng för en väldigt heteronormativ föreläsning, där relationer endast beskrevs som en situation där en man och en kvinna bor tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar