torsdag 16 april 2015

Argumentera rätt

Den senaste tiden har det blåst väldiga vindar runt Anton Magnusson och hans karaktär Mr Cool. Jag har aktivt undvikit att läsa om det men min twitterfeed, mitt facebookflöde och en stor del av mina podcasts har behandlat ämnet. Jag har läst lite och det jag läser gör mig mest trött. Dumma människor som vägrar erkänna att de har fel och som inte kan skilja på sak och person.
Så jag tänkte att vi tillsammans kan gå igenom och reda ut lite argument.

Först och främst finns det två premisser som vi måste slå fast för att kunna gå vidare.
1. Mr Cool är en karaktär.
2. Anton Magnusson är en komiker som har skrivit Mr Cool och låtarna som skämt.

Kan någon förklara skämtet för mig?
Jag skulle, och jag menar det verkligen, gärna sätta mig ner med alla människor jag har sett skriva detta som argument och förklara steg för steg vad skämtet går ut på. Men bara om jag trodde att de faktiskt ville veta vad skämtet är. Det är helt okej att inte fatta ett skämt och be någon förklara det men det kommer antagligen inte bli lika kul som när det levererades som bara ett skämt.
Det som inte är okej är när det hänger ihop med argument nummer två.

Det är inte ett skämt för det är inte kul. 
Huruvida du tycker att ett skämt är kul eller inte har inte med saken att göra. Alla komiker kan inte anpassa sig till dig hela tiden. Du kan tycka att skämtet är osmakligt, tråkigt, dåligt eller kränkande. Du kan bli ledsen, arg eller likgiltig men det tar inte bort det faktum att det är ett skämt.

Hans texter är sexistiska, rasistiska, homofoba etc.
Ja, det är det som är meningen. Hela konceptet med humorn är att den ska vara provocerande, chockande och överdriven. Du har konstaterat ett faktum som väldigt få i den här debatten förnekar (inklusive Anton Magnusson).

Hans texter om våldtäkt gynnar våldtäktskulturen.
Ja, det gör den. Det är ett riktigt problem i den här debatten. Även om Anton Magnusson inte tycker att det är okej att våldta så är antagligen en stor del av hans publik unga killar som hyser sexistiska värderingar. Men sexism finns överallt i musik, trots det så är det bara den här personen ni går på.
Problemet kommer inte att lösas för att en rappare avbokar ett gig på en för övrigt väldigt sexistisk festival. Var inte förra årets 92% manligt dominerade akter argument nog?

Att skriva "komiker" och "skämt" i argumentet.
Återigen spelar det ingen roll att du personligen inte tycker att Mr Cool är en rolig karaktär eller att det inte är roliga skämt. Det tar inte bort det faktum att han är en komiker som skriver skämt. Att skriva "komiker" och "skämt" gör dig inte bättre än människor som anser att kvinnliga fotbollspelare inte är fotbollspelare.

Han är en dålig rappare. 
Absolut inte relevant.

Han är sjuk i huvudet och borde spärras in.
Väldigt få människor som hyser de åsikter eller utövar de handlingar Mr Cool rappar om skriver det rakt ut i låtar eller som skämt. Att han är komiker och säger det han säger är ytterst relevant för det ändrar hela premissen för uttalandena. Men om du verkligen tycker så, om du verkligen anser att han borde spärras in på psyket eller i fängelset så ring psykakuten eller polisen då. Gör du inte det kommer jag bara anta att det var en sak du sa för att understryka dina känslor men egentligen inte menade. Det är nämligen okej att säga så i alla fall.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera